Thursday, August 23, 2007

Taknak Merokok




Kempen anti-merokok, "Tak Nak", melalui media pada tahun lepas telah berjaya meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai bahaya merokok. Kempen "Tak Nak" itu dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Februari tahun lepas.

Sumber dari Kementerian Kesihatan berkata kempen itu memberi tumpuan terhadap faktor yang mempunyai kaitan dengan tingkah laku perokok, dan di samping Quitline sedia ada di Pusat Racun Negara USM (04-6572924), kementerian itu akan melancarkan hotlinenya sendiri (03-88894876) bagi perokok mendapat nasihat untuk menghentikan tabiat buruk mereka itu.

Jumlah Klinik Berhenti Merokok kerajaan pula telah ditambah daripada 167 pada tahun lepas kepada lebih 200 pada tahun ini, manakala 280 kakitangan telah dilatih bagi membuat penilaian, memberi kaunseling dan merawat perokok yang ingin meninggalkan tabiat itu.

Kepada perokok sekelian marilah sama2 kita kurangkan merokok dan akhirnya berenti terus dari merokok, untuk kesejahteraan hidup kita yang sihat.